Begagnade LiFePO4-batterier från Batteridoktorn

Begagnade LiFePO4-batterier från Batteridoktorn

Jag har letat runt internet i många dagar och sena kvällar nu efter ett bra batteri till min solcellsanläggning.

Eftersom anläggningen ska vara portabel vill jag ha ett lätt batteri som ska gå att bära utan problem, åtminstone 100 meter.

Efter att ha jämfört klassiska blybatterier, AGM, gel och litium finns det en solklar vinnare: LiFePO4. Det är mycket lättare än blybatterier, det är mycket säkrare än andra litiumbatterier (mycket mindre brandrisk) och de är mycket mer långlivade, mer än 2000 cykler mot blybatteriers 300-600 (beroende på typ och kvalitet).

Dessutom är de bra som förbrukningsbatterier (till skillnad från startbatterier) eftersom de kan djupurladdas mer. Däremot är de normalt inte lika bra som startbatterier eftersom de inte kan leverera en stor ström på kort tid, men det beror också på hur de är konstruerade och vissa tillverkare verkar göra startbatterier med denna teknik.

Enda nackdelen med dessa batterier är att de är dyrare än blybatterier och, tydligen, lite svårare att få tag på.

Blybatterier (vanliga, AGM, sealed, gel) finns i oändliga variationer, ström, spänning och dimensioner. Och de kostar inte särskilt mycket. Litiumbatterier är svårare att hitta. Det finns många mindre variationer, tex i storleken 18650, och bilbatteristorlek från ca 2000 kr och uppåt.

Men jag letar efter ett mellanstort batteri. 5-10 Ah skulle räcka och det måsta som sagt vara lätt att bära. Och helst inte kosta många tusenlappar.

Så efter många många timmar på internet lyckades jag hitta en firma som heter Batteridoktorn. De säljer LiFePo4-block i lagom stor storlek från gamla begagnade elcyklar. Händelsevis är blocken 65x18x140mm och på ca 10Ah vilket är perfekt för ett litet bärbart batteri. Och de kostar bara 80kr styck!

En sak jag glömde säga om LiFePO4 är att de har något lägre spänningsnivå än andra litiumbatterier vilket gör dem extra bra att sätta ihop till ett 12v-pack. Ca 3,3v gånger 4S ger 13,2v, lagom att ersätta ett klassiskt 12v-batteri med. Och trevligt för laster som vill ha 12v.

Så jag beställde 4 batterier från Batteridoktorn och idag kom de på posten. De ser rätt slitna ut men jag hoppas de är okej. Enligt butiken är de uppmätta till ca 9Ah (av ursprungliga 10) och jag måste hålla med dem om att det är rätt fantastiskt att de har så bra kapacitet kvar efter 10 år! Det här verkar vara en riktigt bra batterikemi.

Jag har mätt upp cellerna och de ligger på ca 2,9v och är inte helt lika så jag kommer att behöva balansera upp dem. Och såklart löda på ledningar, balanskabel och kontakter.

Totalt betalade jag några hundralappar för dessa och jag slipper bly och mitt system bygger på återanvända batterier. Storleken och vikten ser ut att bli perfekt. Och om jag kan få ut den kapaciteten som sägs så är jag mer än nöjd.

Provkörning av ny solcellsregulator, Victron SmartSolar MPPT 75/15

Provkörning av ny solcellsregulator, Victron SmartSolar MPPT 75/15

Jag fick ju tyvärr reda på att solcellsregulatorn som jag köpte inte kunde ställas in för LiFePO-batterier, trots att den beskrevs så, utan att köpa ytterligare produkter. Så i fredags kollade jag runt efter andra alternativ och hittade Victrons SmartSolar MPPT 75/15. Min nya favoritbutik för solcellsprodukter, Hjertmans, visade sig ha den i lager så jag åkte och köpte den direkt.…

Bygga en solcellsladdare för LiPo-batterier

Bygga en solcellsladdare för LiPo-batterier

Jag har börjat bygga och flyga små racing-drönare. Det är små drönare med fyra propellrar (quadcopter), ca 15-40 cm stora. Man kan utrusta drönarna med kamera och ha goggles som man tittar i, då kallas det för FPV (first person view).…

Hopvikbar solcellspanel

Hopvikbar solcellspanel

Jag har räknat en hel del på mitt portabla LiPo-batteri-system och försökt få fram hur många watt anläggningen kommer att dra men jag tycker det är svårt. Min förbrukning är väldigt oregelbunden. Så jag tröttnade på att räkna och gick istället på hur stor solcell jag orkar bära runt på.…

« Till start