Säker laddning av LiPo-batterier

Säker laddning av LiPo-batterier

Racing-drönare

Jag har börjat bygga och flyga små racing-drönare. Det är små drönare med fyra propellrar (quadcopter), ca 15-40 cm stora. Man kan utrusta drönarna med kamera och ha goggles som man tittar i, då kallas det för FPV (first person view).

Drönare är inte så energieffektiva, allt som håller dem uppe är propellrarnas ständiga snurrande, så det går åt mycket energi när man flyger. Eftersom man vill kunna flyga med snabba accelerationer och tvära vändningar krävs en strömkälla som kan leverera mycket ström snabbt. LiPo, litium-polymer, är en batterityp som klarar detta och är därför den klart vanligaste batteritypen vid RC-flyg. En liten drönare brukar ha ett en-cells-batteri och en större drönare fyra-cells eller sex-cells-batteri, dessa benämns 1S, 4S respektive 6S. En LiPo-cell är på 3,7 V och har ett batteri fler celler seriekopplas dem till högre spänningar.

  • 1S = 3,7V
  • 4S = 14,8V
  • 6S = 22,2V

På den drönaren jag har byggt har jag ett 4S-batteri och därmed 14,8V. Det är en trevlig spänning eftersom den enkelt går att omvandla till 12V som är en vanlig spänning för olika utrustningar, som tex 12V-motorer.

Som jag skrev ovan så drar drönarna ganska mycket ström vilket gör att varje batteri bara ger några minuters flygtid. I går när vi var ute räckte ett 1S 700 mAh batteri ca 7 minuter på en liten drönare. Så om man vill flyga mer än 7 minuter måste man ha fler fulladdade batterier med sig eller kunna ladda batterierna.

Laddning av LiPo-batterier

För att ladda ett LiPo-batteri är det väldigt viktigt att man har en bra laddare, cellerna är nämligen mycket känsliga för överladdning, urladdning, fel spänning, omvänd polaritet och fel temperatur! Man måste ha en laddare som klarar av LiPo-batterier och om man ska ladda mer än 1S (en cell) krävs dessutom en balanseringskabel så att laddaren kan ladda varje cell specifikt för att se till att alla celler alltid ligger på samma nivå.

En LiPo-cell får (lite beroende på märke och material) inte understiga ca 3 V och inte överstiga 4,2 V. Om detta inte respekteras finns stor risk för att batteriet skadas och kan börja brinna. Använd därför aldrig något annat än en bra LiPo-laddare till dina LiPo-batterier.

Att ladda upp ett LiPo-batteri är som sagt en känslig process. För att inte förstöra batteriet kan man ladda det med samma strömstyrka (ampere-tal) som batteriet har kapacitet, ett 1500 mAh-batteri kan man alltså ladda med 1,5A. Detta kallas 1C. Vissa batterier går att ladda med högre ström än 1C, tex 2C (vilket då skulle bli 3 A i vårt exempel, 2 * 1,5A). Kontrollera just dina batterier för att ta reda på hur stark laddström de klarar av.

På mitt senaste batteri (ett 4S, 1550 mAh) står det "Never charge above 5C" vilket skulle innebära att det klarar av att laddas med 5 * 1,550A = 7,75A.

Risk för explosion och brand

Om du laddar ett LiPo-batteri på fel sätt, tex anger fel antal celler i laddaren när du påbörjar laddningen kan det börja brinna explosionsartat! Var mycket noggrann när du ställer in laddningen och se till att balanseringskabeln är ansluten till laddaren om du laddar batterier med mer än 1S (en cell).

Ställ in laddaren på "LiPo balance", inte "LiPo charge", för att aktivera balanseringsfunktionen.

Se till att batteriet inte är skadat på något sätt. Ett LiPo-batteri är optimerat för att väga så lite som möjligt och därför har det oftast inga skyddshöljen mer än ett tunt plastlager. Om batteriet utsätts för vassa föremål, stötar, krasher eller sammanpressning kan cellerna skadas. När det händer kan motståndet i batterit öka vilket kan resultera i brand. Använd aldrig ett skadat LiPo-batteri! Se till att det laddas ur på ett säkert sätt och därefter lämnas till återvinning.

Lagring av laddade LiPo-batterier

LiPo-batterier är känsliga för att lagras med hög spänning. Lagra aldrig fulladdade LiPo-batterier! Se till att de laddas ur (eller upp) till lagringsspänning (3,8V). En bra laddare kan ladda upp/ur ett LiPo-batteri till rätt spänning för lagring.

Läs mer om LiPo-laddning på www.propwashed.com/lipo-battery-charging-basics

Bygga en solcellsladdare för LiPo-batterier

Bygga en solcellsladdare för LiPo-batterier

Jag har börjat bygga och flyga små racing-drönare. Det är små drönare med fyra propellrar (quadcopter), ca 15-40 cm stora. Man kan utrusta drönarna med kamera och ha goggles som man tittar i, då kallas det för FPV (first person view).…

Första fält-testet av LiPo-laddaren med solceller

Första fält-testet av LiPo-laddaren med solceller

Jag har varit ute och flugit drönare och passade på att ta med solcellspanelen och laddaren ut för ett fält-test. Som ni kan se fungerar den fint! Jag laddar inget men laddaren är igång och solcellspanelen levererade bra, runt 40 till 60 W i eftermiddagssolen.…

Provkörning av ny solcellsregulator, Victron SmartSolar MPPT 75/15

Provkörning av ny solcellsregulator, Victron SmartSolar MPPT 75/15

Jag fick ju tyvärr reda på att solcellsregulatorn som jag köpte inte kunde ställas in för LiFePO-batterier, trots att den beskrevs så, utan att köpa ytterligare produkter. Så i fredags kollade jag runt efter andra alternativ och hittade Victrons SmartSolar MPPT 75/15. Min nya favoritbutik för solcellsprodukter, Hjertmans, visade sig ha den i lager så jag åkte och köpte den direkt.…

Hopvikbar solcellspanel

Hopvikbar solcellspanel

Jag har räknat en hel del på mitt portabla LiPo-batteri-system och försökt få fram hur många watt anläggningen kommer att dra men jag tycker det är svårt. Min förbrukning är väldigt oregelbunden. Så jag tröttnade på att räkna och gick istället på hur stor solcell jag orkar bära runt på.…

« Till start